2 h

Witamina D najnowsze zalecenia i informacje

Najnowsze zalecenia dotyczące witaminy D.

Witamina D rozpuszczalna w tłuszczach, odpowiedzialna jest za gospodarkę wapniem w organizmie. Jej niedobór powoduje rozwój krzywicy, osteoporozy czy osteomalacji. Najnowsze wyniki badań dowodzą, że jej deficyt może przyczyniać się do powstawania insulinooporności, cukrzycy typu 1 i 2 oraz wielu innych chorób o podłożu endokrynologicznym a także nowotworowym.

Leczenie witaminą D stosuje się w łuszczycy, w chorobach zapalnych skóry i czerniaku.

Zdecydowana większość tej witaminy powstaje w skórze pod wpływem promieniowania słonecznego UVB. Z zewnątrz witaminę dostarczamy z pożywieniem jako witamina D2 (rośliny, grzyby) oraz witamina D3 (produkty bogate w tłuszcze, ryby).

To w jakim stopniu syntezujemy witaminę zależy od szerokości geograficznej, zanieczyszczenia powietrza, ilości melaniny w skórze, powierzchni odsłoniętego ciała, stosowania filtrów oraz wieku. W naszym klimacie w Europie Środkowej w okresie od października do marca nie ma optymalnych warunków słonecznych, aby powstała wystarczająca ilość witaminy. Dieta uboga w ryby, owoce morza, jajka, zbyt długie przebywanie w pomieszczeniach i stosowanie filtrów ochronnych przyczynia się do powstawania niedoborów nawet w okresie letnim. Zalecana jest więc suplementacja- w okresie jesienno – zimowym a w okresie letnim przebywanie na słońcu minimum 15 minut dziennie w godz. 10-15 bez używania filtrów UV.

Warto wykonywać od czasu do czasu badanie poziomu tej witaminy w organizmie. Nie jest to badanie drogie, a może zaoszczędzić nam nasze zdrowie.

Niezwykle istotną rolę dla witaminy D odgrywają jej transportery. Jeśli wykazują one niższą aktywność, może to doprowadzić do powstania poważnych niedoborów. W naszych gabinetach można wykonać badanie genetyczne, oceniające predyspozycje oragnizmu do zaburzeń dospodarki wapniowo-fosforowej, wzrost ryzyka chorób serca, astmy, pogorszenia stanu szliwa i zębów. Badanie genetyczne wit. D + kwasu foliowego za jedyne 399zł.

ZALECANE DAWKI

1.Noworodki i niemowlęta (0–12 miesięcy):

Bez względu na sposób karmienia suplementacja od pierwszych dni życia:
– od urodzenia do 6. miesiąca życia, dawka 400 IU/dobę (10,0 µg/dobę)
– między 6. a 12. miesiącem życia dawka 400–600 IU/dobę (10,0–15,0 µg/dobę)

– noworodki urodzone przedwcześnie są szczególnie narażone na niedobór witaminy D i powinny otrzymywać suplementację od pierwszych dni życia (kiedy tylko będzie możliwe żywienie dojelitowe) w dawce 400–800 IU/dobę (10–20 µg/dobę) do momentu osiągnięcia skorygowanego wieku 40. tygodnia ciąży. Po tym okresie zaleca się dawki jak u niemowląt donoszonych.

2. Dzieci i nastolatki (1–18 lat):

– dawka 600–1000 IU/dobę (15,0–25,0 µg/dobę) zależne od masy ciała w okresie od września do kwietnia lub przez cały rok, jeśli synteza skórna jest niewystarczająca,
– dzieci i nastolatki z otyłością (>90 centyla dla wieku i płci według lokalnych danych dla danego kraju) stanowią grupę ryzyka niedoboru witaminy D; zaleca się suplementację 1200–2000 IU/dobę (30–50 µg/dobę) zależnie od stopnia otyłości w okresie od września do kwietnia lub przez cały rok, jeśli synteza skórna jest niewystarczająca.

3. Dorośli (>18 rż.) i osoby w wieku podeszłym (>65 rż.):

– dawka 800–2000 IU/dobę (20,0–50,0 µg/dobę) zależnie od masy ciała w okresie od września do kwietnia lub przez cały rok, jeśli synteza skórna jest niewystarczająca
– dawka 800–2000 IU/dobę (20,0–50,0 µg/dobę) u osób w wieku podeszłym przez cały rok, z uwagi na gorszą skuteczność wytwarzania witaminy D w skórze
– osoby otyłe (BMI ≥30 kg/m2) powinny przyjmować przez cały rok dawkę 1600–4000 IU/dobę (40–100 µg/dobę) zależnie od stopnia otyłości.

4. Kobiety w ciąży i karmiące piersią:

– kobiety planujące ciążę powinny zastosować suplementację zgodnie z wytycznymi dla dorosłych
– dawka 1500–2000 IU/dobę (37,5–50 µg/dobę) co najmniej od II trymestru ciąży. Ginekolodzy i położnicy powinni rozważyć zalecenie suplementacji witaminy D u kobiet w ciąży od razu po jej potwierdzeniu.

5. Osoby o ciemnej karnacji oraz pracujące w nocy:

– dawka 1000–2000 IU/dobę (25–50 µg/dobę) zależnie od masy ciała przez cały rok.

Warto zwrócić uwagę, że ilość witaminy D3 w preparatach wielowitaminowych jest zdecydowanie niewystarczająca, najlepiej stosować preparaty dedykowane.

Na rynku amerykańskim, pojawiają się gadżety monitorujące promieniowanie słoneczne UVA+B i sygnalizujące wystarczającą ekspozycję naszej skóry w celu uzupełnienia witaminy D. Niektóre z nich za pomocą smatphonów sygnalizują potrzebę zakrycia się kapeluszem, założenia okularów przeciwsłonecznych czy nasmarowania się kremem z filtrami. W aplikacji możemy także ustawić typ naszej skóry, więc kalkulacja będzie indywidualna. Jest to bardzo przydatny gadżet, ponieważ dzięki niemu możemy kontrolować tak potrzebną ekspozycję na słońce, jednocześnie nie narażając się na przyspieszone starzenie się skóry czy ryzyko powstawania nowotworów.

Gadżety analizujące promieniowanie UVA+B występują w formie gustownej biżuterii oraz w wersji sportowej.

 

 

2 h

slideshow 1

źródło: JUNEnetATMO, SunFriend

Leave a Comment