Dieta odchudzająca – to proste!

Dużo jeść, mało kalorycznie i chudnąć. Jak to zrobić? Wystarczy zwrócić uwagę na gęstość energetyczną jedzenia.

GĘSTOŚĆ ENERGETYCZNA – (energy density), czyli koncentracja energii w określonej ilości produktu.  Cóż to takiego? Spójrzmy:

100g frytek daje nam 330kcal,

100g pomidorów – 15kcal,

Czyli możemy zjeść ponad 2 kg pomidorów, aby dostarczyć 330kcal! PROSTE. Mamy więcej na talerzu, więcej w brzuchu i mniej kalorii.

Są trzy czynniki, które decydują o gęstości energetycznej jedzenia:

– WODA

Owoce i warzywa mają bardzo dużą zawartość wody, dzięki której mają one dużą objętość, a niewielką kaloryczność.

– BŁONNIK

Powoduje nie tylko treść, ale również dłuższe trawienie, dłuższe uczucie sytości. Produkty bogate w błonnik to przede wszystkim: warzywa, owoce i produkty pełnoziarniste.

– TŁUSZCZ

To bardzo duża koncentracja energii – 9kcal na 1 g. Np. 1 łyżeczka masła dostarcza tyle samo energii co 2 szklanki ugotowanego brokuła. Dlatego produkty bogate w tłuszcz są wysokokaloryczne, pomimo małej objętości.

WNIOSKI:

– staraj się zwiększyć w każdym posiłku ilość WARZYW, zastąp część mięsa lub tłusty sos warzywami,

– jedz świeże, sezonowe owoce – mają one niską gęstość energii, w przeciwieństwie do soków oraz suszonych owoców, które nie wypełnią tak żołądka jak ich świeży odpowiednik

–  wybieraj produkty pełnoziarniste, są dobrym źródłem błonnika oraz wielu składników odżywczych, których nie ma w oczyszczonych ziarnach,

– białko roślinne i zwierzęce o niskiej zawartości tłuszczu: strączkowe, ryby, białe mięso, chudy nabiał, jajka,

– tłuszcze jedno- i wielonienasycone: orzechy, nasiona, olej lniany, oliwy, pomimo tego, że są to produkty o wysokiej gęstości, spożywane w małych ilościach są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu,

– słodycze – koncentracja tłuszczu i wysokiej ilości tłuszczu

Reasumując: aby chudnąć lub zachować sylwetkę, wcale nie trzeba chodzić z pustym żołądkiem i głodować. Wystarczy wdrożyć parę zasad, zmienić podejście do jedzenia.

Leave a Comment